Gelukkige mensen

 

Gelukkig zijn

Gelukkige mensen doen een heleboel dingen. Ze besteden tijd aan het uiten van dankbaarheid, het cultiveren van optimisme, vriendelijk zijn, het verzorgen van liefdevolle relaties, het genieten van de kleine geneugtes des levens. Ze zorgen heel goed voor zichzelf en weten dat hun uiterlijk het innerlijk weerspiegeld.

 

 

Gelukkige mensen communiceren meer dan ongelukkige mensen. Bovendien praten ze over zinvollere dingen en nemen ze minder deel aan de oppervlakkige gesprekjes over koetjes en kalfjes.

De stappen naar het geluk

Train je hersenen: wordt wakker met dankbaarheid, zonder vooroordelen en wees vriendelijk.

Beheers je emoties: als er al iets misgaat, focus dan de aandacht op wat er wel goed ging. Kijk naar wat er is in plaats van naar wat er niet is.

Verbind geest en lichaam. Activiteiten die daarbij helpen zijn: lezen, bewegen, muziek, kunst, bidden, meditatie, yoga en diepe ademhaling. Kies gezonde gewoontes: vereenvoudig uw leven, beweeg en laat los.

1. Accepteer wat je hebt
Mensen die gematigde verwachtingen en aspiraties hebben, zijn doorgaans het gelukkigst. Ze willen alleen wat ze kunnen krijgen, in tegenstelling tot mensen die ongelukkig zijn omdat ze nooit lijken te bereiken wat ze zich wensen. Je kan dus teleurstelling ontwijken en leuke verrassingen verkrijgen door realistisch in je schoenen te staan.
We verspillen heel veel kostbare tijd door te zagen over de dingen, die ons overkomen, en staan daarbij niet stil bij de verloren tijd en moeite. Om gelukkig te zijn, moeten we genieten van wat we hebben.

2. Geniet van wat je doet
Gelukkige mensen doen waar ze van genieten en genieten van wat ze doen. Er is geen enkele geldige reden om een job te blijven uitoefenen, die je verafschuwt, omgeven door onvriendelijke collega’s, omdat het geld goed is. Mensen vergeten vaak dat ze het recht hebben gelukkig te zijn op de werkvloer.
Velen spenderen de topjaren van hun leven aan het verdienen van geld en offeren daarvoor hun gezondheid of familie op om dan later tot de conclusie te komen dat ze zuurverdiende centen moeten uitgeven aan het herstellen van een ongezond lichaam en verbroken familiebanden.

3. Leef voor vandaag
Blijf niet rondspoken in het verleden, blijf niet hangen bij dingen die mis gingen. Droom tegelijkertijd ook niet voortdurend over een geïdealiseerde toekomst of maak je niet onnodig zorgen over dingen die nog niet gebeurd zijn. Gelukkige mensen leven in het nu met een positieve mindset. Als je vandaag al niet gelukkig kan zijn, wat doet je dan denken dat het morgen anders zal zijn?

4. Kies voor geluk
Je moet geen schrik hebben om even een stapje terug te zetten en je doelen opnieuw te evalueren. Stel je leven voor als een verhaal dat je kan herzien en redigeren naarmate het verder loopt. Deze flexibele aanpak heeft een gezonde brok positief denken nodig en een open geest want je moet bewust en actief kiezen voor geluk.

5. Koester je relaties
Een groot deel van ons geluk, krijgen we van andere mensen én door het ondersteunen van anderen. Vergeet daarom nooit dat, terwijl anderen bijdragen aan jouw geluk, jij behoort tot ‘de anderen’ voor iemand anders geluk! Koester daarom de relaties met mensen die belangrijk voor je zijn. Onderzoek heeft zo bijvoorbeeld aangetoond dat getrouwde mensen doorgaans gelukkiger zijn dan alleenstaanden.

6. Blijf een bezige bij
Wil je gelukkiger zijn? Probeer dan te bouwen aan een uitgaande, sociale persoonlijkheid. Aanvaard die uitnodiging voor een drankje en een hapje, sluit je aan bij een groepsactiviteit, … De beste manier om te genieten van het leven is in het gezelschap van anderen. Eunkook M. Suh uit Seoul stelt dat bouwen aan een rijk sociaal leven niet gezien moet worden als een verplichting, maar als een beloning, als iets betekenisvol dat vooral leuk is.

7. Stop met vergelijken
Ambitie is volgens Claudia Senik van de Parijse Sorbonne heel gezond en iets dat mensen gelukkig maakt. Afgunst maakt je dan weer heel ongelukkig. Jezelf vergelijken met anderen kan de voordelen van ambitie verbrodden en is enkel en alleen nuttig als je het doet vanuit de instelling iets te leren van die andere. Focus daarom liever op je eigen doelen en dromen en geniet ten volle van je ambitie en van wat je verwezenlijkt.

8. Blijf trouw aan jezelf
Net zoals je jezelf niet constant hoeft te vergelijken met anderen, is het ook belangrijk dat je niet te veel kopzorgen hebt over wat anderen van jou denken. Alleen dan kan je helemaal jezelf zijn en blijven. Gelukkige mensen zijn spontaan, naturel en oprecht. Ze zeggen wat ze denken en voelen en zijn niet zo begaan met wat anderen van hen denken. Jezelf zijn bezorgt je namelijk een vrij en authentiek gevoel.

9. Schakel de kopzorgen uit
Neem jezelf vooral niet altijd te serieus. Gelukkige mensen proberen zich doorgaans zo min mogelijk zorgen te maken en erkennen dat zowat 90 procent van hun zorgen toch nooit werkelijkheid worden.

10. Organiseren
Je bent misschien wat jaloers op die hyperkalme types die alles gewoon impulsief schijnen te doen, maar laat je niet om de tuin leiden. Gelukkige mensen organiseren en plannen namelijk meestal goed op voorhand omdat ze een doel voor ogen hebben. Je kan alleen bereiken wat je wilt als je op voorhand weet wat het eigenlijk wilt bereiken.

11. Wees een positieve denker
Emoties en slechte gevoelens opstapelen, zorgt alleen maar voor psychologische onrust en fysiek ongemak. Gelukkige mensen luchten tijdig hun hart en werken aan het opbouwen van positieve gedachten. Optimist tot in de kist, zoals ze dat wel eens zeggen.

12. Waardeer geluk
Gelukkig zijn is volgens vele positieve psychologen wereldwijd iets dat je kan leren, maar om dat te doen moet je eerst betekenis kunnen geven aan het leven en een doel voor ogen hebben. De gelukkigste mensen waarderen daarom ook hun geluk en beseffen dat dit extra jaren aan hun leven geeft die ze voluit beleven!