Amarant
Dit graan is zeer versterkend voor de longen en daardoor uiterst heilzaam in deze eeuw van milieuverontreiniging en ozon aantasting. Amarant bevat meer calcium en magnesium dan bijv. koemelk. (koemelk is niet aan te bevelen)

Boekweitgrutten
Zij bevatten geen gluten, zijn enorm rijk aan gezonde mineralen en zijn, in tegenstelling tot tarwe, niet allergeen. Ben je overgevoelig voor tarwe, dan is boekweit een fantastisch alternatief. Boekweit bevat eiwit, en ook het bioflavonoïd rutine dat de bloedsomloop en de aderen versterkt. Aan te bevelen wanneer je last hebt van spataderen. Boekweit is ook heerlijk als toevoeging aan salades.

Gerst
Er zijn twee soorten gerst verkrijgbaar, gort, de geraffineerde en ongezonde versie en de volle gerstkorrel dat ontdaan is van het kaf. Ga dus altijd voor de gepelde gerst! Gerst is lekker zoet en is goed voor de maag en de spijsvertering. Wanneer je last hebt van indigestie dan is gerst een uitkomst. Gerst bevat een klein percentage gluten, niet veel. ( Verwar gerst niet met de supervoeding gerstegras dat overigens glutenvrij is)

Gierst
Een uitstekend graan vol van voedingsstoffen. Gierst is rijk aan ijzer, magnesium, kalium, de vitaminen B en E en het ondersteunt het spijsverteringssysteem. Tevens verbetert het de voedingsstofopname en het is een geweldige energie oppepper omdat het je milt, de energiebatterij, versterkt.

Haver(mout)
Haver bevat meer goede vetten dan welk ander graansoort dan ook. Deze bijzondere vetten helpen je bij het afvallen en eenmaal je ideale gewicht berijkt zorgen zij er ook voor dat je tot in lengte der dagen prachtig op je gewicht blijft. Haver is een goede bron van het vitamine B complex. Verder is het een deugd voor je zenuwstelsel en voor de versterking voor de botten.

Kamut
Deze graansoort is naaste familie van tarwe, maar veel mensen die overgevoelig zijn voor de gluten in tarwe hebben geen problemen met kamut. Veel volkoren spaghetti is gemaakt van kamut. Het bevat wel twee maal zo veel eiwit als tarwe, maar blijkbaar van een soort die geen intolerantie veroorzaakt. Verder zit het boordevol magnesium en zink en bevat het naast zestien aminozuren bovendien nog essentiële vetzuren ook. Deze essentiële vetzuren zijn weer belangrijk om af te vallen.

Maïs
Maismeel wordt veel gebruikt. Je vindt het o.a. in veel gebakssoorten en koekjes. Het gevolg is dat maïs een beetje als tarwe geworden is, toegevoegd aan véél te veel levensmiddelen, waardoor het een potentieel allergeen product is. Opgepast dus met voedingsmiddelen waar maïsmeel in verwerkt is, zij kunnen voor nog meer problemen zorgen dan de tarwe.

Quinoa
Een Zuid Amerikaans graan dat alle essentiële aminozuren bevat. Het is een volwaardig eiwit dat enorm makkelijk te verteren is voor het menselijk lichaam. Verder bevat Quinoa maar een minimum aan vet.

Rogge
De perfecte graansoort om zuurdesembrood mee te maken. Rogge is enorm versterkend voor de lever. Wanneer je veel last van hoofdpijn of migraine hebt, trek dan een bouillon van het graan.

Spelt
Net als boekweitgrutten zit spelt boordevol mineralen en gezonde eiwitten waardoor het de spijsverteringsorganen versterkt. Het is een smakelijk en voedzaam alternatief voor tarwe. Mensen die overgevoelig zijn aan tarwe vinden vaak uitkomst bij spelt. Spelt draagt zorg voor een goede spijsvertering. Het kan je helpen bij verstoppingen, aambeien, dikke darmontstekingen, slijmvorming in de darmen enz. Spelt is het enige graan dat mucopolysacchariden bevat die het immuunsysteem bevorderen. Tevens is dit graan een geweldige bron voor een constante energie.

Teff
Dit is een klein zaadje met enorm veel smaak. Het is rijk aan calcium, magnesium en ijzer, maar het bevat ook gezonde eiwitten. Teff is ideaal voor mensen die een hunkering hebben naar zout omdat het meer kalium bevat dan alle andere granen. Dit maakt Teff geschikt om slechte voedingszuren uit het bloed te filteren en het bloed te zuiveren.

Zilvervliesrijst
Bruine of zilvervliesrijst is goed voor het zenuwstyelsel en het spijsverteringssysteem. Van alle granen is zilvervliesrijst het minst allergeen, zelfs bij de meest gevoelige personen.

Er is wel een rijstregel: kortkorrelige rijst om je van binnen te verwarmen eet je in de herfst en de winter.

Langkorrelige rijst om je te verkoelen eet je in de zomer en de warme lentedagen.

Basmatirijst eet je indien je last hebt van overgewicht, of indien je veel slijm in je spisvertering hebt, maar ook als je last hebt van slijmvlies ontsteking.

Tarwe
We eten allemaal veel te veel tarwe en maïs. Hoewel tarwe en maïs gezonde grane zijn is de overvloed in onze voeding nefast. Dit brengt uiteindelijk een negatief effect in het bloed en de organen, wat leidt tot voedselintoleranties en allergiën. Tarwe is uiters allergeen geworden. Het advies is im zoveel mogelijk andere granen te gebruiken en hier een gezonde afwisseling in te brengen. Indien je kiest voor tarwe producten, neem dan de volkorengranen. Een matige consumptie van deze kan geen kwaad.

Tips
Eet geen bewerkte granen maar kies voor de volle korrel (volkoren)
Was de granen altijd goed voor de bereiding
Kook granen tot ze zacht zijn en al het water is opgenomen
Kauw granen altijd heel goed, daardoor worden de voedingsstoffen beter opgenomen
Indien je tarwekorrels een beetje laat ontkiemen is het graan nagenoeg glutenvrij